Skolens målsætning

Det pædagogiske personale, skolebestyrelsen og ledelsen ved Farsø Skole har udarbejdet nedenstående mål for skolen. På baggrund af målsætningen er der udarbejdet handleplaner. Målformuleringen er opdelt i: Vision, mål, virkemidler, forventninger og profil.

Mål for Farsø Skole

Alle skal opleve succes ud fra egne forudsætninger

• Alle skal lykkes i skolen
  • Alle skal klare de faglige mål på mindst middel niveau
  • Alle skal opleve trivsel og arbejdsglæde

Virkemidler

• Der evalueres på test og prøver på alle klassetrin i en dialog mellem ledelse og lærere, hvorefter fornødne foranstaltninger iværksættes.
  • Farsø Skole styrker læsningen gennem tiltag som læsebånd, fokus på faglig læsning og udstrakt brug af læsevejledere.
  • Der arbejdes anerkendende og med en ansvars- og respektfuld hensyntagen til såvel andre mennesker som Farsø Skoles bygninger og inventar.
  • Farsø Skole accepterer ikke mobning. I tilfælde heraf ageres der efter skolens trivselspolitik.
  • Der udføres jævnligt en trivselsundersøgelse.
  • Forældre arbejder sammen med elever, lærere og ledelse for et optimalt undervisningsmiljø med fokus på læring, klassens trivsel og et godt fagligt miljø.

Forventninger

• Elevens faglige fremgang er skolens ansvar, men eleven forpligtes på aktiv medvirken.
  • Alle elever er alles ansvar og alle elever er også hinandens ansvar.
  • Skolens lærere og pædagoger anvender LP modellen.
  • Skolens lærere og pædagoger arbejder inkluderende.
  • Forældre stiller krav til deres børn om at deltage aktivt i undervisningen og udnytte deres potentialer fuldt ud.
  • Forældre sørger for at hjælpe deres børn med at møde til tiden, velforberedte og undervisningsparate.
  • Skole og forældre samarbejder om et højt informationsniveau.
  • Alle sikres en god overgang til ungdomsuddannelserne.
  • Farsø Skole har et stærkt samarbejde med UU vedrørende uddannelsesparathed.

• Farsø Skole vægter det faglige niveau højt.
  • Farsø Skole arbejder efter anerkendende pædagogik bl.a. baseret på teorien bag LP-modellen.
  • Trivsel, rummelighed og arbejdsglæde for elever og personalet sættes meget højt. Eleverne er glade for at gå i skole og har det godt med hinanden.  Personalet trives og møder anerkendelse på arbejdspladsen.
  • Skolen er en multikulturel skole med høj grad af gensidig respekt.
  • Farsø Skole er en skole i udvikling, og skolen udvikler sig ikke mindst gennem fælles projekter
  • Ledelsen af skolen er dialogbaseret, åben, nærværende og anerkendende.