Det pædagogiske personale, skolebestyrelsen og ledelsen ved Farsø Skole har udarbejdet nedenstående mål for skolen. På baggrund af målsætningen er der udarbejdet handleplaner. Målformuleringen er opdelt i: Vision, mål, virkemidler, forventninger og profil.
Mål for Farsø Skole
Vision
Alle skal opleve succes ud fra egne forudsætninger
Mål
- Alle skal lykkes i skolen
- Alle skal klare de faglige mål på mindst middel niveau
- Alle skal opleve trivsel og arbejdsglæde
Virkemidler
- Der evalueres på test og prøver på alle klassetrin i en dialog mellem ledelse og lærere, hvorefter fornødne foranstaltninger iværksættes.
- Farsø Skole styrker læsningen gennem tiltag som læsebånd, fokus på faglig læsning og udstrakt brug af læsevejledere.
- Der arbejdes anerkendende og med en ansvars- og respektfuld hensyntagen til såvel andre mennesker som Farsø Skoles bygninger og inventar.
- Farsø Skole accepterer ikke mobning. I tilfælde heraf ageres der efter skolens trivselspolitik.
- Der udføres jævnligt en trivselsundersøgelse.
- Forældre arbejder sammen med elever, lærere og ledelse for et optimalt undervisningsmiljø med fokus på læring, klassens trivsel og et godt fagligt miljø.
Forventninger
- Elevens faglige fremgang er skolens ansvar, men eleven forpligtes på aktiv medvirken.
- Alle elever er alles ansvar og alle elever er også hinandens ansvar.
- Skolens lærere og pædagoger anvender LP modellen.
- Skolens lærere og pædagoger arbejder inkluderende.
- Forældre stiller krav til deres børn om at deltage aktivt i undervisningen og udnytte deres potentialer fuldt ud.
- Forældre sørger for at hjælpe deres børn med at møde til tiden, velforberedte og undervisningsparate.
- Skole og forældre samarbejder om et højt informationsniveau.
- Alle sikres en god overgang til ungdomsuddannelserne.
- Farsø Skole har et stærkt samarbejde med UU vedrørende uddannelsesparathed.
Profil
- Farsø Skole vægter det faglige niveau højt.
- Farsø Skole arbejder efter anerkendende pædagogik bl.a. baseret på teorien bag LP-modellen.
- Trivsel, rummelighed og arbejdsglæde for elever og personalet sættes meget højt. Eleverne er glade for at gå i skole og har det godt med hinanden. Personalet trives og møder anerkendelse på arbejdspladsen.
- Skolen er en multikulturel skole med høj grad af gensidig respekt.
- Farsø Skole er en skole i udvikling, og skolen udvikler sig ikke mindst gennem fælles projekter
- Ledelsen af skolen er dialogbaseret, åben, nærværende og anerkendende.